De werkgroep digitalisering wil met inzet van innovatie, digitale oplossingen en met samenwerking de zorgverlening efficiënter laten verlopen. In 2025 leverde de werkgroep een breed gedragen transformatieplan op dat laat zien hoe we de zorg slimmer, makkelijker en beter toegankelijk maken met digitale middelen. De kernpunten van dit plan:
Organisatie
We hebben afgesproken dat we dit samen doen, met alle Zeeuwse zorgorganisaties.
- Eén gezamenlijke koers, zodat niet iedereen apart het wiel uitvindt.
- Een duidelijke structuur om besluiten te nemen en projecten te starten.
- Samenwerking met landelijke programma’s, zodat wat we bouwen ook blijft werken in de toekomst.
Gemeenschappelijke functies en voorzieningen
We zorgen dat de basis op orde is:
- Veilige uitwisseling van gegevens (bijvoorbeeld via veilige mail en landelijke afsprakenstelsels).
- Eén digitale “voordeur” voor inwoners: straks hoef je niet meer overal apart in te loggen.
- Ondersteuning via een helpdesk digitale zorg, zodat iedereen hulp krijgt als het digitaal niet lukt.
De 11 aangedragen usecases
Dit zijn de digitale vernieuwingen die inwoners écht gaan merken:
- Regionaal Medisch Service Centrum (MSC) – een 24/7 digitaal zorgcentrum voor beeldbellen, thuismeten en advies.
- Samen Beslissen – hulpmiddelen waarmee patiënten samen met hun arts kiezen voor de best passende behandeling.
- Digital First Toegang – zoveel mogelijk digitale afhandeling van vragen bij de huisarts.
- Doorontwikkeling digitale zelftriage – slimme online vragenlijst met AI die helpt de juiste zorg sneller te vinden.
- Digitale sociale kaart & zelfhulpmodules – één platform waar inwoners zelf hulp of leefstijlondersteuning kunnen vinden.
- Leefstijlbegeleiding en preventie – digitale toegang tot hulpmiddelen om gezonder te leven.
- ACP-gegevensdeling – behandelwensen van inwoners (Advance Care Planning) eenduidig beschikbaar voor alle zorgverleners.
- Digitaal netwerkdossier – een digitaal dossier waarin huisarts, thuiszorg en sociaal domein makkelijk kunnen samenwerken.
- Uniforme communicatie apotheken – één systeem waarmee alle apotheken en huisartsen eenvoudig en veilig contact hebben.
- Digitale toolbox voor professionals – scholing en ondersteuning voor zorgverleners om digitaal te werken.
- Digitale helpdesk voor inwoners – een hulplijn voor wie vastloopt in digitale zorg
Welke use cases ook daadwerkelijk een project worden, zal de komende maanden in het definitieve transformatieplan uitgewerkt worden
Vragen? Neem contact met ons op!
Heb je vragen over digitalisering of over de Zeeuwse Zorg Coalitie? Of heb je een opmerking die je graag met ons wilt delen? Vul dan het contactformulier in of stuur een e-mail naar info@zeeuwsezorgcoalitie.nl.