Zorgorganisaties WVO Zorg en Zorgstroom fuseerden in december 2023 tot één organisatie, ‘Amarijn’. Amarijn is een van de 79 deelnemers van de Zeeuwse Zorg Coalitie. Bestuurders Jaap Wielaart en Ruben Leijnse leggen uit wat de reden was voor de fusie en hoe Amarijn werkt aan betere zorg en tevreden personeel.

Een fusie uit kracht
“De belangrijkste reden voor de fusie is het garanderen van de zorgcontinuïteit op Walcheren”, legt Jaap uit. “Door onze te krachten bundelen zijn we samen beter dan los van elkaar”, vult Ruben aan. “We vinden het belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn en willen meer innovatiekracht ontwikkelen. Met onze huidige omvang en schaal kunnen we innovaties en veranderingen beter neerzetten. En daar profiteren natuurlijk ook onze cliënten en medewerkers van. We zijn als Amarijn gericht op samenwerken, daarom nemen we deel aan de Zeeuwse Zorg Coalitie. Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om als organisatie stappen te zetten, maar je doet het vooral ook in samenwerking. Door kennis en ervaringen met elkaar te delen, komen we samen sneller vooruit.”
Passende zorg bij Amarijn
Ruben: “Bij Amarijn zorgen we ervoor dat de zorg altijd zo goed mogelijk aansluit op wat iemand zelf nog kan. Positieve Gezondheid en eigen regie staan hierbij centraal. Wat iemand zelf kan doen, stimuleren we en we kijken naar hoe we het netwerk van de cliënt hierbij kunnen betrekken. Daarnaast zijn we bezig met allerlei innovatieve ontwikkelingen, zoals het programma Langer Actief Thuis (LAT) en het reablement project Digirehab. Allebei trajecten om het zo lang mogelijk thuis wonen te bevorderen.”

Meer zelfstandigheid en regie
“Binnen het programma Langer Actief Thuis proberen we zo goed mogelijk een beeld te krijgen van wat iemand nog zelf kan”, zegt Ruben. “Daarbij ligt de nadruk op de inzet van hulpmiddelen, zoals hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen, een oogdruppelbril en klittenbandzwachtels. Het project Digirehab richt zich met bewegingsoefeningen op het versterken van iemands stabiliteit, waarvan je de vorderingen volgt in een softwareprogramma. Doordat mensen steviger op hun benen staan, worden ze mobieler en doen ze weer dingen zelf die ze daarvoor niet meer konden of misschien niet durfden. Beiden programma’s leiden tot meer zelfstandigheid en eigen regie, langer thuis wonen, minder valincidenten en minder druk op de thuiszorg.” Jaap vult aan: “Zo vertragen we de instroom in het verpleeghuis en zorgen we ervoor dat de zorg toegankelijk blijft.”
Spraakgericht rapporteren
“Om de zorg toegankelijk te houden, verandert ook de manier van werken”, zegt Ruben. ”We gaan van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’. Zo kan de medewerker zoveel mogelijk ouderen ondersteunen, levert het werk meer voldoening op en blijft de werkdruk behapbaar.” Een andere manier om de druk op het personeel te verminderen, is administratieve processen zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten. Een voorbeeld daarvan is spraakgericht rapporteren. “Vorig jaar deden we mee aan een proef met spraakgericht rapporteren. Daaruit bleek dat medewerkers vaak moeite hebben met schriftelijke rapportages. Wanneer je je bevindingen aan de hand van een script kan inspreken, is dat makkelijker en bespaart het tijd. Het spraakgericht rapporteren is goed bevallen dus dat gaan we dit jaar verder implementeren”, vertelt Jaap.
Digicoaches als vraagbaak
“In Zeeland lopen we voorop in het gebruik van moderne technologie in de zorg”, zegt Jaap. Ruben vult aan: “Amarijn investeert fors in technologie. Halverwege vorig jaar openden we bijvoorbeeld onze nieuwe locatie ‘Oranjehof’ in Oost-Souburg. In het verpleeghuis is vooruitstrevende technologie ingebouwd zodat we met minder mensen meer zorg kunnen leveren. Denk aan actieve bewegingssensoren en camera’s met gezichtsherkenning.” Jaap: “Zo geef je mensen zoveel mogelijk de ruimte om te bewegen, op een mensgerichte manier. Op die manier leveren digitale oplossingen voordelen op voor zowel bewoners als medewerkers. Het is belangrijk voor een organisatie om te blijven groeien en innoveren. Om ook de digitale vaardigheid onder het personeel te laten groeien, werken wij met digicoaches. Dat zijn de meer vaardige werknemers op dit gebied, waar je als collega laagdrempelig met je vragen terecht kan.”

Woonzorgzones als remedie tegen eenzaamheid
Wat Amarijn onderscheidt van andere zorgorganisaties is dat ze zelf actief zijn in de vastgoedontwikkeling. “Het is belangrijk dat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen wonen, maar dan moet er ook een geschikte woning zijn”, legt Jaap uit. Hij vervolgt: “Woningbouwcorporaties hebben onvoldoende macht of mogelijkheden om dat te realiseren. Daarom hebben wij jaren geleden het initiatief genomen om appartementen te ontwikkelen, met onze eigen voorzieningen erbij. We noemen dat een woonzorgzone.” Ruben voegt toe: “In dit concept komen onze drie kernactiviteiten wonen, zorg en welzijn bij elkaar. De verpleeglocatie heeft een opendeurbeleid waardoor we verbinding maken tussen de wijk en de verpleeglocatie. Mensen die zelfstandig in de wijk wonen, mogen gebruikmaken van onze voorzieningen voor een kop koffie of een maaltijd en meedoen aan activiteiten. Daarnaast wonen er mensen in zorgappartementen naast het verpleeghuis en, als het niet meer anders kan, in het verpleeghuis. Door die drie groepen met elkaar te verbinden, wordt het een community, aangevuld door Amarijn als facilitator met professionals.” Jaap: “Dit is toonaangevend. Minister Mona Keizer is in januari ook op bezoek geweest bij zo’n complex omdat dit in Nederland echt wel bijzonder is.”