De MyMobility-app voor orthopediepatiënten die een knie-, heup- of schouderprothese krijgen is een groot succes. En sinds kort is die app in ZorgSaam nog beter afgestemd op de zorg rondom de patiënt. Hun orthopedie afdeling koppelde namelijk als eerste in Europa de MyMobility-app aan het patiëntendossier. Dankzij deze koppeling is de app altijd up-to-date.

De koppeling tussen de app en het patiëntendossier is een enorme verbetering. Zowel voor patiënten als voor de zorgmedewerkers. Het handmatig invoeren van patiëntgegevens in de app is door deze koppeling verleden tijd. Dat scheelt zorgmedewerkers zo’n 4 tot 6 uur werk per week. Maar belangrijker nog, het zorgt ervoor dat patiënten in de app altijd de meest actuele informatie zien. Door de koppeling aan het patiëntendossier weet de app wanneer de patiënt geopereerd wordt. Hierdoor ontvangt de patiënt op het juiste tijdstip de juiste informatie.

Over de MyMobility-app

De MyMobility-app begeleidt patiënten die een knie-, heup- of schouderprothese krijgen. In de app vinden zij overzichtelijke informatie en adviezen voorafgaand aan de operatie en nadien tijdens de revalidatie. De app is een goede aanvulling op de reguliere zorg. Zo staan er in de app bijvoorbeeld filmpjes van de oefeningen die patiënten kunnen doen tijdens de revalidatie. Daarnaast kunnen patiënten via de app hun pijnscore doorgeven, foto’s voor bijvoorbeeld wondcontrole doorsturen en app contact hebben met de verpleegkundige.

Verbetering van zorg

De verpleegkundigen zien op afstand de vorderingen en het activiteitenniveau van de patiënt en kunnen, indien nodig, in overleg met de arts bijsturen. De app maakt de behandeling zo effectiever. Het neemt bovendien eventuele twijfel en onrust bij de patiënt weg. Patiënten zijn bewuster met hun herstel bezig en genezen beter. Bovendien kan op basis van metingen en AI voorspeld worden waar er iets aan de hand is, wat extra in de gaten gehouden moet worden. Denk aan iemand die achterblijft bij de verwachte wandelsnelheid of hoge pijnscores heeft. Dan kan er tijdig bijgestuurd worden, alsnog in het ziekenhuis of thuis. De app levert echt een verbetering van de zorg op. Met de zorg op afstand kan het aantal bezoeken aan de polikliniek omlaag. Zo kan de orthopeed meer tijd aan andere patiënten besteden en meer mensen helpen. Een duidelijke win-win situatie.

Tevreden patiënten

Patiënten zijn erg tevreden over het gebruik van de MyMobility-app. Meneer de Groot uit Kloosterzande, 74 jaar, kreeg een nieuwe heup links én rechts in één operatiesessie. “Ik ben heel positief over de app. Je kunt heel gemakkelijk contact leggen met een zorgprofessional en die geeft alert antwoord. Zo kun je ook snel navraag doen als je twijfelt bij pijn. Bovendien word je goed aangemoedigd om de therapieoefeningen te doen dus dat is goed voor de beweeglijkheid en het herstel.”

Mevrouw Tollenaar uit Waarde, 59 jaar, sluit zich daarbij aan. “De app geeft me een heel fijn steuntje in de rug. Het zorgt voor een heel kort lijntje met ZorgSaam. Na de operatie kun je eventuele vragen stellen zonder langs te gaan. Als je over iets twijfelt bijvoorbeeld. Je kunt ook gemakkelijk een foto van de hechting sturen. Je krijgt snel bericht terug en ook nog heel vriendelijk en meelevend, ideaal! Het gevoel dat je ergens terecht kunt en je niet eens naar het ziekenhuis hoeft te gaan, dat is zeker in mijn situatie (Waarde-Terneuzen) heel waardevol.

Toekomstbestendige zorg op maat

Met de MyMobility-app en de koppeling met het patiëntendossier maakt ZorgSaam Orthopedie een stap richting toekomstbestendige zorg. Zorg afgestemd op de patiënt en op de juiste plek. En die plek is vaker thuis dan in een ziekenhuis. Dankzij deze technologie krijgen patiënten direct de juiste zorg en houden medewerkers meer tijd voor wat belangrijk is: aandacht geven tijdens de echte contactmomenten.