“Het moet een duidelijk en eerlijk verhaal worden dat tot actie aanzet. Ik moet als inwoner beseffen dat ik meer zelf moet doen en meer hulp moet vragen aan mijn omgeving.” Op donderdag 20 maart schreven meer dan 50 Zeeuwen mee aan het verhaal van gezondheid, zorg en welzijn in 2050 in Zeeland. Inwoners, mantelzorgers, vrijwilligers in zorg en welzijn, zorgverleners, hulpverleners, docenten, ondernemers, bestuurders, ambtenaren en een medewerker van een zorgverzekeraar deden enthousiast en creatief mee.

Een aantrekkelijk en concreet toekomstbeeld

Eerst keken de deelnemers kritisch mee met een concept verhaal, geschreven op basis van de toekomstvisie van de Zeeuwse Zorg Coalitie. Welke woorden en zinnen spreken aan, wat moet worden aangepast of verwijderd en wat mist nog. Later werkten gemengde groepjes vol enthousiasme een aantrekkelijk en concreet toekomstbeeld uit. Met verrassende en creatieve resultaten. Vijf groepjes presenteerden hun idee aan de zaal. De laatste groep toverde met een toneelstuk over een oudere die op een school ging helpen bij iedereen een lach op het gezicht. De belangrijkste geleerde lessen van de avond waren:

  • De rode draad van het concept verhaal spreekt aan. Een goede gezondheid begint bij jezelf. Schakel je sociale netwerk in bij dingen die je niet (meer) zelf kunt.
  • Het concept verhaal is te algemeen en abstract. Dat moet concreter worden gemaakt en meer oproepen tot actie.
  • Daarnaast willen de deelnemers minder nadruk op ‘zorg’ en meer op ‘goed leven/gezondheid’, waarbij de brede kijk op gezondheid duidelijker naar voren komt. Niet alleen lichamelijke, maar bijvoorbeeld ook mentale gezondheid en meedoen in de maatschappij.
  • Er zijn verschillende perspectieven: verschillende groepen deelnemers kijken anders naar het verhaal. Communiceer dus vanuit die verschillende perspectieven zodat een brede doelgroep zich aangesproken voelt.
  • Wij-zij denken (inwoners/zorgprofessionals) moeten we voorkomen.
  • De urgentie mist nu. Het benadrukken van de noodzaak tot veranderen, gecombineerd met een positief handelingsperspectief, is essentieel.
  • Er zijn kansen om een koepelcampagne te ontwikkelen waar alle relevante groepen zich in kunnen herkennen. Een campagne die de potentie heeft om aan te zetten tot actie, bijvoorbeeld ‘Gezondheid is…”.

Met alle input en nieuwe inzichten creëren we nu het Zeeuwse verhaal van gezondheid, zorg en welzijn in 2050. Wanneer het verhaal af is, delen wij dit natuurlijk met jullie, via onze website, social media kanalen en in Zeelandbrede publiekscampagnes.