Judy Doolaege, POH ouderenzorg, volgde een paar maanden geleden de e-learning Advance Care Planning (ACP). “Door het volgen van de e-learning pakken we ACP nu heel anders aan in onze huisartsenpraktijk.” Judy raadt andere zorgverleners daarom aan om de e-learning te volgen. “Ongeacht hoeveel je met ACP werkt is het goed dat zorgverleners uit meerdere disciplines de e-learning volgen.”

Judy: “Ik vond het een uitgebreide en duidelijke e-learning. Vooral de filmpjes die extra toelichting geven zijn fijn. En het is handig dat je de e-learning halverwege kunt pauzeren. Als je zonder voorkennis aan de e-learning begint heb je na het volgen ervan een duidelijk beeld van ACP.”

Veranderde aanpak

“Vóór het volgen van de e-learning pakten we ACP in onze huisartsenpraktijk heel anders aan. Wanneer patiënten een wilsverklaring hadden opgesteld sprak de huisarts met hen en werd het vastgelegd in hun dossier. Maar wensen eromheen werden niet besproken, alleen de wilsverklaring. Terwijl ACP ook gaat om wat mensen belangrijk vinden in hun leven, wat iemand nog graag doet, waar iemand van kan genieten en wensen rondom behandeling of opname in een ziekenhuis. Door het volgen van de e-learning zijn we binnen onze huisartsenpraktijk nu bewust bezig met ACP. We gaan een protocol maken hoe we ACP voor patiënten gaan aanpakken. Op die manier is voor iedereen duidelijk wie wat doet en hoe we wensen vastleggen en inzichtelijk maken voor de huisartsenpost en de spoedeisende hulp. ACP moet een vast gespreksonderdeel worden bij zoveel mogelijk mensen in de 75+ groep (de ouderenzorg).”

Extra voldoening

“Ik merk dat ik na de e-learning in gesprekken met patiënten meer aandacht besteed aan ACP. Mensen leggen vaak wel dingen vast voor na hun overlijden maar hun wensen voor de laatste jaren van het leven zijn vaak niet duidelijk. Terwijl dat wel heel erg belangrijk is. Het is goed om mensen dat te laten beseffen. Door de ogen van mensen te openen met een simpele vraag als ‘Heb je je wensen al met je partner of familie besproken?’. Dan merk je dat mensen het best fijn vinden om erover te praten ondanks dat het voor sommigen een moeilijk onderwerp is. Daardoor geeft het voeren van ACP gesprekken ook extra voldoening.”

ACP geeft duidelijkheid

Gesprekken over de wensen in de laatste levensfase geven duidelijkheid, zowel voor patiënten als zorgverleners. Je weet nooit wanneer iemand iets overkomt. “Het is fijn dat duidelijk is vastgelegd wat iemands wensen zijn en dat andere zorgverleners die wensen kunnen inzien, ook ’s avonds en in het weekend. Ongeacht hoeveel je met ACP werkt is het goed dat zorgverleners uit meerdere disciplines de e-learning volgen. Zodat ze het begrip Advance Care Planning kennen en er basiskennis van hebben. Degenen die er echt mee werken moeten ook de finesses kennen.”

Wil je meer informatie over ACP of wil je ACP implementeren in jouw organisatie? Neem dan een kijkje in de ACP toolbox en neem contact op met de projectorganisatie. Contactgegevens vind je ook in deze toolbox.