Eén centraal coördinatiepunt voor acute opname in de VVT sector: een project waar de Zeeuwse Zorg Coalitie al mee gestart was en dat door corona een vlucht kreeg. Iedereen is enthousiast; het bespaart de zorgprofessional tijd en de patiënt krijgt sneller de juiste zorg op de juiste plek. Daarom is besloten het CAV ook los van de coronacrisis door te zetten.

Wanneer bel je het CAV?
Als huisarts, HAP-arts of SEH-arts bel je het CAV als er een vermoeden is dat acute opname in de VVT nodig is. Dat kan gaan om een PCU-, GRZ-, ELV-, of Wlz-crisis bed. Tijdens dit eerste contact met het CAV worden een aantal zaken uitgevraagd. Vervolgens zorgt het CAV dat de huisarts, HAP-arts of SEH-arts zo snel mogelijk, en uiterlijk binnen 2 uur, teruggebeld wordt door de specialist ouderengeneeskunde. Die doet telefonisch de triage. In overleg met de verwijzer wordt besloten welke zorg op dat moment nodig is. Soms is dat een tijdelijk of permanent bed, maar ook kan besloten worden dat het beter is dat iemand thuis extra zorg krijgt. Als acute opname in de VVT nodig is, gaat de medewerker van het CAV daar vervolgens mee aan de slag.

Bereikbaarheid CAV
Het CAV is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. We vragen huisartsen, HAP-artsen en SEH-artsen bij een vermoeden van acute opname direct contact op te nemen. Zo is er voldoende tijd om de beste oplossing voor de patiënt of cliënt te organiseren.

 

Omroep Zeeland besteedde eerder al aandacht aan het CAV: Centraal aanmeldpunt voor zorgbedden werkt goed, betrokkenen gaan ermee door – Omroep Zeeland