De Zeeuwse Zorg Coalitie werkt aan de juiste zorg of ondersteuning op de juiste plek op het juiste moment voor alle inwoners van Zeeland. Wanneer ouderen of familieleden op zoek gaan naar zorg of ondersteuning, kan het aanbod best overweldigend zijn. Overzicht krijgen, geeft dan rust. Daarom ontwikkelde SVRZ, deelnemer van de Zeeuwse Zorg Coalitie, de ZorgWegwijzer. Een online keuzehulp die na het maken van slechts twee keuzes laat zien wat cliënten en hun naasten kunnen kiezen én verwachten.
Twee klikken
Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen als ze op zoek zijn naar passende zorg. “Bij SVRZ vinden we zelfredzaamheid en eigen regie erg belangrijk”, legt Manuela Kik, waarnemend teamleider Zorglogistiek bij SVRZ, uit. “De ZorgWegwijzer is daar een mooi voorbeeld van. Binnen twee klikken krijgen cliënten en hun naasten een uitgewerkt stappenplan, nog zonder dat ze ons hebben gesproken of gezien!”
Duidelijk antwoord
Met de ZorgWegwijzer wil SVRZ voorkomen dat mensen al het uitzoek- en regelwerk zelf moeten doen. Manuela: “We denken proactief mee. In een stappenplan geven we helder en duidelijk antwoord op vragen die spelen. Hoe kom je aan een indicatie of verwijzing? Wie moet je inschakelen? Wat kun je zelf doen? Wat handig is, is dat dit stappenplan via e-mail of WhatsApp direct gedeeld kan worden met bijvoorbeeld familieleden. Want vaak zijn er meerdere mensen met dezelfde vragen en zorgen.”
Van wens tot idee
Leuk om te weten is dat de ZorgWegwijzer door medewerkers is bedacht. Manuela: “Het is voortgekomen uit een wens van onze maatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren en wijkverpleegkundigen. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt wanneer advies gewenst is en merkten op dat zij vaak vragen beantwoorden, waarvan ze dachten: hoe handig zou het zijn als meneer of mevrouw dit al eerder had geweten? En zo werd het idee voor de ZorgWegwijzer geboren.”
Blijven verbeteren
De ZorgWegwijzer is te vinden op de website van SVRZ en zal steeds verder worden uitgebreid. “Wat er nu staat is de start”, legt Manuela uit. “Onze wens is om de ZorgWegwijzer te blijven verbeteren en aan te vullen met respons die we van onze medewerkers en cliënten krijgen. Want je ziet het: de beste ideeën komen vaak van de werkvloer.”